Home Eredmények Sajtóanyagok Hogyan is készülünk valójában a Karácsonyra?
Hogyan is készülünk valójában a Karácsonyra?

 

Mikulás és fenyőfa hegyek, színes-szagos ajándékok és kirakodások mindenfelé, megbolydul a város és mindenki őrülten rohangál fenyőfák, ajándékok, díszek, ételek és italok után.  De vajon ebben a nagy kavarodásban pontosan mit is keresnek és végül vásárolnak meg az emberek, mikor, hol és hogyan döntenek arról, mit is vegyenek meg? Egyáltalán, hogyan vélekednek általában a karácsony témaköréről? A MediaQ piackutató csoport legutóbbi online kutatása főként ezekre a kérdésekre fókuszált. 

    Kitöltőink között elenyésző volt azoknak az aránya (1% csupán), akik nem ünneplik semmilyen formában a karácsonyt. A karácsonyt megtartók között viszont érdekes felfogásbeli különbségek mutatkoznak. Nincs igazán egységesen kialkult kép arról, hogy minek is az ünnepe a karácsony. A kitöltök csaknem fele szerint a szereteté, majdnem negyede szerint pedig a családé, és csupán 10% körül vannak azok, akik úgy gondolják, hogy karácsonykor Jézus születését ünnepeljük. Vannak olyanok is, akik arra szavaztak, hogy a Mikulás vagy az ajándékozás ünnepele a karácsony. Ehhez természetesen hozzájárulhat az is, hogy a kérdőívet kitöltők harmada egyáltalán nem vallásos és majdnem fele csupán a "maga módján" az. 

 

 
Talán az egyik legfontosabb kérdés karácsony táján: vajon szeretteink milyen ajándéknak is örülnének? A kutatás eredményei alapján a legtöbben a vásárolt ajándékokat preferálják. A válaszadók kevesebb mint harmada örülne inkább a kézzel készített ajándéknak - ebbe a csoportba legnagyobb arányban az özvegyek és az elváltak tartoznak. Ezzel párhuzamba állítva az ajándékra költött pénzmennyiség tulajdonképpen megegyezik a vásárolt és készített ajándék esetében. A vásárlási utalványok vagy a pénz a legtöbb embert nem teszi boldoggá.

    Bár a kitöltők sokkal inkább hajlanak arra, hogy a karácsony a szeretetről szól és nem a pénzköltésről vagy az ajándékozásról, a megfelelő meglepetés kiválasztása mindenképpen kardinális kérdés. Már csak abból is látszik az ajándékozás fontossága, hogy válaszadóink átlagosan 9 embernek terveznek vásárolni, ami főként a közeli családtagokat jelenti. A megkérdezettek 43%-a ajándékoz barátoknak, távolabbi rokonoknak is, sőt mintegy 11% válaszolta, hogy saját magát, 13% pedig háziállatát is meglepi valamivel.

 

 
 
A kutatási eredményekből azt is érdekes kiemelni, hogy az előzetes felmérés alapján mi is lesz idén a slágerajándék. A jól bevált termékek most is hódítanak: a legtöbben kozmetikumokat, parfümöt, vagy könyvet terveznek megvásárolni szeretteiknek, de a játékok, ruhák, édességek is a top ötben szerepelnek. Műszaki cikkek közül még mindig egyértelműen listavezetők az MP3 lejátszók, a mobiltelefonok és a konyhai kisgépek. 

    És mindezekre mennyit is költünk átlagosan? A válaszok alapján az ajándék-, étel-, ital, fenyőfavásárlás, minden kiegészítő kellék beszerzése és az útiköltség összesen nagyjából 61 ezer forintra rúg. Mindebből az ételre és italra költött összeg 23 ezer forint körül mozog.

    Kikerülhetetlennek tűnik, hogy valamilyen szinten kitérjünk a gazdasági válság hatásaira is, hiszen jelenleg szinte minden területen érezteti hatását. Kutatásunk eredményei azonban azt mutatják, hogy a karácsonyi készülődést és ajándékvásárlást a válság csak részben befolyásolja. A megkérdezettek 65%-a idén is ugyanannyit áldoz ajándékokra, mint tavaly és csak 28% kívánja csökkenti költségeit. A negatív hatás leginkább a teljes munkaidőben dolgozók, a munkanélküliek és a háztartásbeliek esetében jelenik meg. Azt azonban leszögezhetjük, hogy a válaszadók döntő többsége nem akar hitelfelvételhez folyamodni: 95,1%-uk válaszolta azt, hogy semmiképpen sem venne fel hitelt a karácsonyi ajándékok megvásárlásához. Emellett elenyésző százalék biztos abban, hogy a vásárlásokhoz hitelt vesz igénybe.

 

  
 
Észrevehető, hogy a készülődés megkezdése szinte minden évben egyre korábbra tolódik. A válaszokból kiderült, hogy nagyon sokan már november második felében nekilátnak a vásárolgatásoknak.  A kérdőívet kitöltők nagy része (42%) azonban még mindig december elején kezdi el a vásárolgatást.  Meglepő adat, hogy a megkérdezettek csupán 6% gondolta úgy novemberben, hogy az utolsó pillanatra fogja halasztani a készülődést. Azt viszont talán mondani sem kell, hogy a nők sokkal korábban kezdenek karácsonyi bevásárlási lázban égni - mind az általános készülődés, mind az ajándékvásárlás tekintetében - mint a férfiak, kiknek 40%-a csak az utolsó hetekben, napokban kezd el ezzel foglalkozni. 

    Nem mindegy ilyenkor persze az sem, hogy hogyan is néz ki egy ajándék. Fontos kérdés például, hogy a külön karácsonyi csomagolás milyen hatással van a vásárlóra. A férfiak általában szívesebben vásárolnak karácsonyi csomagolással ellátott termékeket, mint a nők (talán mert így megúszhatják a csomagolással való bajlódást?).  Az is érdekes viszont, hogy a nők 35%-a kifejezetten nem szeret ilyen csomagolással ellátott ajándékokat vásárolni.

    A megfelelő ajándék kiválasztására sokkal inkább egyfajta véletlenszerű, mintsem tervezett hozzáállás jellemző. A válaszadók 66%-a a boltokban nézelődve választ a kínálatból, illetve a megkérdezettek fele pedig egyszerűen megkérdezi, mit is szeretne kapni a másik. Ennek a két csoportnak megfelelően a legtöbben hipermarketekben vagy kifejezetten szakboltokban vásárolnak.

 

 

 

A készülődés és ajándékvásárlás lecsengésével elérkezünk a várva-várt ünnepig. A Szentestét és a Karácsonyi Ünnepeket a megkérdezettek legnagyobb része családjával, rokonaival tölti, 40% pedig végig otthon marad. December 24-én a többség szintén a családdal ünnepel, csupán 20% választ más formát: vendégségbe megy, párjával vagy egyedül ünnepel. Párjukkal kettesben főként az élettársi kapcsolatban élők és a házasok töltik a Szentestét, míg egyedül az elváltak karácsonyoznak.