Home Eredmények Sajtóanyagok Karácsony, Szilveszter
Karácsony, Szilveszter

A Karácsonyt a szeretet, béke ünnepének mondják, de mindenki másképp vélekedik róla, hogy mi fontos benne és mi nem.

Szilveszterre jellemző, hogy ekkor megy el szórakozni egyszerre a legtöbb ember az évben.

Felmérésünk során arra voltunk kíváncsiak, hogy a 2009 végi két ünnepet ki hogyan töltötte, hogyan készült Karácsonyra, illetve az év utolsó napját mivel töltötte, esetleg milyen szokásokkal.

 

A MédiaQ Kft. az online kvantitatív kutatást a paneltagjai körében végezte és adattisztítás után 3178 válasz került kiértékelésre. A 2010. január 8 és 17 között beérkező válaszok súlyozására a nem, életkor, iskolai végzettség és település alapján került sor, így az internetezők megoszlásával egyező a kitöltők megoszlása.

 

 

KARÁCSONYI KÉSZÜLŐDÉS ÉS ÜNNEPEK

Az ünnepekre való felkészülés egyik legjellemzőbb vonása a karácsonyfa állítása és az ajándékok vásárlása, mellyel az emberek kétharmada élt. Ezzel szemben igen kevesen mentek el valamilyen karácsonyi kulturális programra. A sütés-főzés, zenehallgatás, dekorálás, közös készülődés a családok felére jellemző.

A kreativitást igénylő feladatok, mint például a saját készítésű ajándékok, illetve a konyhai sürgés-forgás a nőkre sokkal jellemzőbb, mint a férfiakra, akik viszont ugyanúgy kiveszik a részüket az ajándékvásárlásból, illetve a közös programokból.

Hógolyózással, illetve hóemberépítéssel a gyermekes családok, illetve a 24 éven aluli fiatalok töltötték el leginkább a 24.-e előtti időt, melyre a 2009 végi időjárás lehetőséget adott. A községekben élők körében jellemző az adventi lelki gyakorlat és az istentisztelet látogatása is Karácsony előtt, mely a budapesti válaszadókról kevésbé mondható el.

December 24 és 26 között a többség a családját látogatta meg, de az emberek harmada kizárólag otthon töltötte. A kevésbé szerencséseknek dolgozniuk vagy éppen tanulniuk kellett, előbbi tény inkább az olyan háztartásokra volt jellemző, ahol nincs 18 éven aluli gyermek. Az ünnepek alatt a férfiak nagyobb arányban dolgoztak, mint a nők. A nőtlen, illetve hajadon felnőttek töltötték inkább barátokkal együtt vagy éppen üdüléssel töltötték el az ünnepeket. Az üdülés és kulturális program a karácsonyi ünnepek alatt leginkább a budapestiekre volt jellemző, míg misére a községekben, falvakban élők mentek el.

 

SZILVESZTER

Szilveszter éjszakáján az emberek 10%-a maradt otthon, mert vendégek érkeztek hozzá, 45%-uk családjukkal vagy egyedül töltötték szintén otthonukban ezt az ünnepet, míg 42% nem volt otthon, elment valahova. Az éjjelt nem otthon töltők többsége házibuliba ment el, de a vendégségben, illetve szórakozóhelyen mulatás is jellemző.

A társaság létszámát tekintve átlagosan 33 fő volt azok körül, akik nem otthon töltötték az estét. A vendégséget magukhoz szervezők társaságában átlagosan 8 fő volt, míg az éjszakát otthon egyedül vagy családjukkal töltők átlagosan 3-an voltak.

A szilveszteri szórakozás nem terhelte meg jobban a pénztárcát, mint egy átlagos estén, amikor valaki szórakozni megy, 44% kevesebbet költött, 41% pedig nagyjából annyit költött, mint amikor általában szórakozni megy. Az éjszakát otthonuktól távol töltőknek csupán a 15%-a költött többet, mint egy másik átlagos estén.

 

Egy szórakozással eltöltött estéhez képest többet költöttek a szórakozóhelyeken és a sörözőkben mulatók, illetve a szállodában pihenők vagy a bulizásra helyet kibérlők. Ellenben, aki vendégségbe ment december 31-én többnyire kevesebbet költött, mint amikor általában szórakozni megy.

 

A szilveszterhez kapcsolódó vásárlást tekintve a pezsgő és a virsli tömegterméknek számít, az emberek 80% illetve 65%-a vett vagy  fogyasztott ezekből a termékekből szilveszter alkalmával. Az egyéb alkoholos termékek közül a tömény italokat jobban vásárolták, mint a bort vagy a sört. 15-15% szerzett be trombitát, lufi /lampion / konfetti / szerpentin és hasonló dekorációs termékeket, illetve a tűzijáték vásárlásra is ez igaz. Mindössze a kiötlők 5%-a nem vásárolt vagy fogyasztott semmit sem szilveszter alkalmából.

A női és férfi vásárlások néhány termék esetén jól behatárolhatók. Míg petárdát és sört inkább a férfiak, addig egyéb alkoholt, illetve parókát a nők vásároltak nagyobb arányban. A szilveszteri vásárlások során a férfiak több mindenben kiveszik részüket, tömény italt vagy tűzijátékot is inkább ők vesznek, mint a nők.

 

Azok, akik elmentek valahova szilveszter éjszakáján vásároltak leginkább petárdát, illetve tömény italt. Azok nagy részét, akik nem vásároltak semmit sem, az éjszakát az otthonukban egyedül vagy családjukkal töltők közül kerültek ki. Az extra öltözékek és a dekorációs termékek is azokra jellemzőbb inkább, akik valahova elmentek vagy otthonukba vendégeket fogadtak.

 

Az üdülést, szállodai pihenést választók költötték el a legtöbb pénzt, de az idejüket étteremben töltők is többet fordítottak az átlaghoz képest szilveszteri szórakozásra. A szabadtéri rendezvényeken való részvétel kisebb pénzköltést generált az év utolsó napján, ellenben a szórakozóhelyi vagy bérelt helyen való mulatozással, ahol sokan legalább 7000 forintot rááldoztak az estére.

Szilveszter éjjelét ki hogyan ünnepli? Csak minden ötödik ember tartotta távol magát az éjfélkori pezsgős koccintástól vagy a himnusz meghallgatásától. Ellenben ez utóbbit csak az emberek negyede énekelte a hallgatás mellett. A szilveszterkor általában fogyasztott ételek közül a lencse, bab az, amit legtöbben esznek, de a virsli is közkedvelt ilyenkor és malacsültet is esznek néhányan. Az újévi fogadalomtétel nem annyira jellemző már az emberekre, mindössze 16% tesz valamilyen ígéretet az új évre vonatkozóan.